Krankzinnig of realiteit?

01 oktober 2014 - 5969 keer bekeken

“Wat ik ga vertellen, ga je krankzinnig vinden. Maar als je nu niet acteert, ben je over een paar jaar weg”. Dit waren de eerste zinnen in het betoog van Yuri van Geest (@vangeest) tijdens de allereerste bijeenkomst van Media Villa 026.

Locatie van dit nieuwe evenement was Villa Sonsbeek, prachtig gelegen aan de rand van bruisend Arnhem. Een stad vol media-, marketing- en communicatiemensen merkte ik al snel. Dit nieuwe initiatief werd 2 weken geleden aangekondigd door Marco Derksen van Upstream en had binnen 1 dag 100 aanmeldingen te pakken. Erna bleef de wachtlijst voller en voller lopen.

Yuri en zijn oneliners

Terug naar Yuri, Nederlands ambassadeur van de Singularity University. En al hoewel hij daar uiteraard uitleg over heeft gegeven, snap ik zelf nog maar nauwelijks wat ze daar precies doen. In sneltreinvaart vlogen we langs 3d-printers, sensoren, implantaten, robots en drones.

Gelukkig noteerde ik een aantal quotes want ik kan slechts ten dele navertellen wat ik gisteren allemaal voorbij heb horen komen. Een paar op een rijtje:

“Over 20 jaar zijn huidige jobs in retail en administratie weg, overgenomen door robots”

“Over een aantal jaren worden mensen vervoerd met drones”

“In de komende 10 jaar verdwijnen 40% van de Top 500 bedrijven”

“Technologie is een middel om iets wat schaars is overvloedig te maken”

“Biologie en technologie worden steeds meer één. Dat is scary maar over 2 jaar normaal”

“Binnen 6 jaar komen 3 miljard extra mensen online”

“Een leider van de toekomst is degene die de problemen van onderdanen wegneemt. Een enabler”

yuri_van_geest_530_363_s_c1_smart_scale

Xiaomi bedreiging voor Apple

Deze oneliners kregen context door een flink aantal voorbeelden. Zo vertelde Yuri dat Nokia’s waarde kelderde van € 140 miljard in 2006 naar slechts € 7 miljard in 2013. Dit werd veroorzaakt door de komst van Apple en investeringen in hardware i.p.v. software. Daarbij werden we verrast door informatie over een bedrijf uit China dat blijkbaar heel hard aan de weg timmert: Xiaomi. Deze gigant heeft 20 miljoen telefoontjes verkocht in 4 jaar tijd en heeft een fanbase van 10 miljoen mensen. Een grote bedreiging voor Apple.

ExOs

Verder vertelde Yuri over wat hij noemt ‘Exponential Organisations’, ook wel ExOs. Hij toonde een model waarmee hij aan de hand van 11 kenmerken kan bepalen of een organisatie ‘exponentieel’ is. Voorbeelden van organisaties die het heel goed doen zijn Airbnb, Uber, Tesla, Waze en Netflix. Veelal nieuwe bedrijven.

Dat ook oudere bedrijven het goed kunnen doen bewijst Haier; een Chinese witgoedgigant opgericht in 1987. Haier stopte zijn traditionele processen en herverdeelde 80.000 personeelsleden over 2.000 autonome start-ups. Gevolg: in 3 jaar tijd groeide het bedrijf van € 20 miljard naar € 60 miljard. Er is dus nog hoop!

Unheimisch Gefühl

Na 2 uren te hebben geluisterd naar alles wat er in de nabije toekomst op ons afkomt, bekruipt mij toch een Unheimisch Gefühl. Of zoals Danny Oosterveer van Marketingfacts tweette: “Erg inspirerende preso van @vangeest, maar morgenochtend op kantoor voelt je werk zo pietluttig”.

Reageer »

Reactie
Naam *
E-mail adres * (wordt niet getoond)
Website


Social Connection
Antina van der Veen

telefoon   06 37 19 47 61
mail  info@socialconnection.nl

Dijkerhoekseweg 13-15
7451 LV Holten