Trainingen en workshops

Social Connection biedt trainingen standaard en op maat, in-house of op de eigen trainingslocatie. Voor ieder wat wils!

Trainingsaanbod:

Webcare in de praktijk

Wat houdt het in?

De training ‘Webcare in de praktijk’ biedt handvatten voor het inrichten van je organisatie op de gewijzigde manier van communiceren van klanten en belanghebbenden en het daadwerkelijk doen van webcare.

Via social media kunnen klanten en andere stakeholders jouw organisatie dag en nacht bereiken, en iedereen kijkt mee. Als coördinerend teamleider en/of uitvoerend medewerker op gebied van communicatie, klantenservice en marketing is het cruciaal om hier adequaat op in te spelen. Want met goed uitgevoerde webcare zorg je voor zowel goede online service, marketing als public relations (PR). Hoe zorg je bijvoorbeeld voor een passend antwoord op elk bericht? Moet je elk bericht ook beantwoorden en hoe ga je om met klagers? Hoe werk je samen om antwoorden uit de organisatie op te halen en regel je dat er ook ’s avonds nog namens het bedrijf wordt gereageerd? Kortom, hoe breng je nu webcare in de praktijk?

In de training leer je over doelen, strategie, keuzes, inrichting en de daarbij behorende tools om te monitoren. Dit via praktische voorbeelden uit de praktijk en door ervaren trainers, die zelf ook webcare hebben gedaan. Tijdens deze interactieve webcare training ga je aan de slag met een webcare strategie, tone-of-voice en kader voor jouw organisatie.

Wat leer ik er?

In de training webcare komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is webcare? Welke definities en typen zijn er?
  • Wat zijn doelen van webcare? Wat wil jij bereiken?
  • Hoe richt ik webcare in mijn organisatie in?
    • Hoe pas ik het interactiewiel voor webcare toe?
    • Hoe ga ik structureel luisteren en beantwoorden?
    • Hoe organiseer ik optimale interne samenwerking? En hoe doe ik dat met externe partners
    • Hoe stel ik mijn webcareteam samen?
    • Welke competenties heeft een ideale webcaremedewerker?
    • Wat is jouw sociale identiteit en welke taal hoort daarbij?
  • Welke tone of voice in de dialoog ga ik gebruiken?
  • Hoe meet ik het effect van mijn inzet van webcare?

Aan het einde van de training kun je webcare structureel invoeren in je organisatie. De trainer helpt je, indien gewenst, tevens in de keuze van een monitoringtool, waarmee je kunt luisteren naar dialogen over je product, merk en/of organisatie.

Wat levert deze training mij op?

  • Je kent de verschillende doelen en vormen van webcare
  • Je kunt een gedegen webcarestrategie opstellen voor jouw organisatie
  • Je weet hoe je de juiste tone of voice kunt bepalen voor je organisatie
  • Je kunt de effecten van een tegemoetkomende proactieve, preventieve, maar ook defensieve antwoordstrategie inschatten
  • Je kunt in je organisatie organiseren dat webcare structureel wordt ingericht
  • Je kunt inschatten wat de gekozen webcarestrategie bijdraagt aan de band met je klanten, de reputatie van de organisatie 
  • Je bent enthousiast om te starten met webcare of om webcare naar een (nog) hoger niveau te brengen in je organisatie.

Over de trainer

De training wordt gegeven door Arne Keuning of Antina van der Veen. Beiden hebben veel ervaring in het spreken voor groepen. Ze gaven gastcolleges op verschillende universiteiten en hogescholen, worden regelmatig gevraagd als spreker op congressen en trainden medewerkers van organisaties als TUI, Menzis, Kamer van Koophandel, Rabobank, Arriva en Zwitserleven. Antina schreef het boek ‘Webcare in de Praktijk’ dat als basis dient voor de training. Arne doet een jaarlijks onderzoek onder de noemer ‘De stand van webcare’ dat ook op de literatuurlijst staat.

Wanneer?

De training wordt op vastgestelde data aangeboden via de Internet Academy maar kan ook in-company worden gegeven. Voorafgaand aan de training wordt een intake gehouden om te bepalen hoe de training webcare het beste kan aansluiten bij organisatiedoelstellingen, samenstelling groep, beginsituatie medewerkers, specifieke branchekenmerken en het gewenste doel om webcare te (gaan) doen. Neem hiervoor contact op met Antina van der Veen.

Ervaringen via de Internet Academy:

 


Social Connection
Antina van der Veen

telefoon   06 37 19 47 61
mail  info@socialconnection.nl

Dijkerhoekseweg 13-15
7451 LV Holten