Webcare? Dat doe je zelf!

09 juli 2014 - 1355 keer bekeken

Antina blogt

 

Wist je dat de manier waarop je je klantenservice uitvoert voor de meeste klanten de belangrijkste reden is om jouw klant te zijn? En wist je dat 54% van je (potentiële) klanten verwacht dat jij online aanwezig en aanspreekbaar bent? En wist je dat, ondanks deze feiten, er bedrijven zijn die hun webcare (online klantenservice) uitbesteden?

Ja, daar valt wel wat voor te zeggen. Het is immers een nieuwe klus op de steeds groter wordende stapel aan activiteiten. Verkopen, inkopen, boekhouden, personeel aansturen. Zo veel te doen. En dan ook nog social media zeker!

Social media veroveren in rap tempo terrein. Anno 2014 maken ruim 6 miljoen Nederlanders dagelijks gebruik van Facebook. Ook kanalen als YouTube, Linkedin en Twitter zijn immens populair. Toen ik in 2010 begon met het opzetten van een webcareteam bij Menzis dacht ik dat social media vooral gebruikt zouden worden als klaagmuur. Maar hier moet ik na een aantal jaren ervaring van terugkomen. Ja, natuurlijk wordt er veel geklaagd, maar ik zie ook dat steeds meer mensen social media als voorkeurskanaal gaan gebruiken. Ze stellen er hun ‘gewone’ vragen die ze vroeger telefonisch of per e-mail stelden. Een leuke bijkomstigheid: ze zijn erg complimenteus als je het goed doet en delen dat ook graag met hun familie en vrienden.

Wie pakt er in jouw bedrijf eigenlijk de telefoon op? Wie beantwoordt de mailtjes? Ik denk dat je dat zelf doet of één van je personeelsleden. Of heb je dat uitbesteed aan een bureau? Nee hè? Omdat er veel te veel op het spel staat.

Je klantenservice, dat ben jij zelf en dat zijn jouw mensen die de cultuur van je bedrijf snappen en uitdragen. En daar horen social media nu ook bij. En net zoals bij alles wat nieuw is, kun je anderen inhuren om je op gang te helpen. Mij ook! Maar daarna is het aan jou om er online wat moois van te maken.

Reageer »

Reactie
Naam *
E-mail adres * (wordt niet getoond)
Website


Social Connection
Antina van der Veen

telefoon   06 37 19 47 61
mail  info@socialconnection.nl

Dijkerhoekseweg 13-15
7451 LV Holten