Webcaretraining in Suriname

06 april 2018 - 270 keer bekeken

Een paar weken geleden kwam ik in contact met Keolis Nederland. Een openbaar vervoerbedrijf dat misschien beter bekend staat onder zijn oude naam Syntus. Keolis Nederland verzorgt openbaar vervoer in delen van de provincies Overijssel, Gelderland, Utrecht en Flevoland. Keolis werkt voor de klantenservice samen met een partner in Suriname. En zo kwam het dat ik vorige week dinsdag in het vliegtuig stapte naar Paramaribo om de medewerkers daar te trainen en te begeleiden voor hun webcarewerkzaamheden.

Wat een geweldig leuke ervaring! De training was verdeeld over 3 dagdelen. Nadat ik een beetje was bijgekomen van de lange vlucht op dinsdag, startte ik woensdag in de namiddag met de eerste sessie. De dames kregen uitleg over de beginselen van webcare, we bespraken de verschillende taken en competenties van een webcareteam en zagen vele voorbeelden van goede en slechte webcare. De volgende dag oefenden we urenlang met cases. Het herschrijven van een ingewikkelde tekst naar een goed social bericht, het beantwoorden van vragen van klanten in een tone of voice die past bij het bedrijf etc. Op vrijdagochtend stapte ik voor zonsopgang in de taxi om hen te helpen bij de live beantwoording van berichten. In Nederland was de dag al een poosje onderweg (5 uren tijdsverschil). De eerste shifts van de Surinaamse collega’s beginnen al om 4.00 uur plaatselijke tijd.

Wat ik erg leuk vond aan dit traject was de leergierigheid van de mensen, de gastvrije ontvangst (doe mij maar een loempia in plaats van een koekje bij de koffie!) en het ontdekken van de culturele verschillen in het werk tussen Suriname en Nederland. Ik verbaasde me er best een beetje over dat de medewerkers er moeite mee hadden om me te tutoyeren en hun leidinggevende ‘meneer Ruud’ noemden. Niet omdat dat moet, maar omdat ze dat prettig vinden.

Na drie dagen van begeleiding liet ik ze achter met het gevoel dat ze klaar zijn voor het werk op de socials. Ik had nog anderhalve dag over om wat van het land te zien (schitterend!) en stapte zondag weer in het vliegtuig naar huis. Het was een kort weekje Suriname, maar ik heb van elke minuut genoten. Bel maar als jullie me weer nodig hebben, Keolis. Mo syi!

Reageer »

Reactie
Naam *
E-mail adres * (wordt niet getoond)
Website


Social Connection
Antina van der Veen

telefoon   06 37 19 47 61
mail  info@socialconnection.nl

Dijkerhoekseweg 13-15
7451 LV Holten